onsdag 8 april 2009

Manjana, kärlek och sopbilar

Ja, då börjar mitt resande med bara jag & brorsan och då tänkte jag att det är en bra tidpunkt att börja mitt bloggande.

Får köra snabb genomgång över vad som har hänt hitintills. Spenderade 4 dagar i London vilken är en riktigt fet stad. Bodde hos Nikolas kompisar i Chealsea(Tack som faan N) som hade ett hus där. Deras grannar är bla Yahoo Vdn. Highsociety!! Turistade runt, va i hydespark, argumenterade vid speakers corner, såg Picadelly, Soho, big ben, parlamentet mm. Gjorde mitt vanliga misstag att jag glömt att ladda batterierna i kameran så min vistelse från London blev en riktig foto torka =/. Mötte upp Gustavo(Min förmodade avlägsna kusin från brasilen) som visade sig va en riktigt skön snubbe. Märks att han är en Teider!! Flög från Stanstedt till KL vilket var utan tvekan den värsta flygning jag någonsin varit med om. Jag hade köpt sömnpiller för att kunna sova på flyget. Mamma – Varför har du inte sagt till mig att jag e allergisk mot viss medicin?? Min tunga började svullna upp precis när planet är på väg att lyfta och jag läser innehålls förteckningen på läkemedlet. Om du har astma, &/eller din tunga eller hals börjar svullna kontakta en läkare omedelbart! DAMN! Pratade med flygvärdinnan om min allergiska reaktion. Ingen medicin på planet. Dubbel DAMN! Som en skänk från ovan visade det sig att min stolkamrat var allergiker och hade medicin som fungerade! Tack okända ängel som kanske räddade mitt liv. Drog direkt till penang till brorsans feta lägenhet. 20:e våningen, poler med både bubbler o utan, vattenrutchkana, gym, basketplan, tennisplan, squashplan, pingis rum och allt med ocean view! Hyrde moppe så man kunde utforska ön. En utav mina rädslor är att åka med brorsan -oavsett fordon om det är andra fordon i närheten, för han har alltid trott att han är världsmästare på att köra även precis efter han tagit körkortet och knappt hittat backspeglarna. Jag måste säga att den asiatiska trafiken har haft positivt inflytande på honom och numera använder han både blinkers och tittar i dödavinkeln innan han svänger! Bra när det ligger 2 bilar och 3 skotrar i bredd på en 2 filig väg. Han lär sig! =) Åkte till Penang Hill vilket är den högsta punkten på Penang. Drog till en fruit farm, utforska städerna, va och bouldra(klättra för er som inte vet), träffa Krisse och Julia igen och gymmade varje dag.

Måste rekommendera Eureka som är den mysigaste tvserie jag sett på ett bra tag!

Igår landade vi i Manilla, Filippinerna och var lagom mosiga i huvudet efter att spenderat natten på Kls flygplats. Indiern som hade fönsterplatsen bredvid oss på flyget satt och kolla mailen på mobilen både under start och landning under resan. Synen på säkerhet här är inte riktigt den samma som hemma ,mycket mer manjana manjana attityd. Brorsan hade ett lagom panikartat uttryck i ansiktet när han upptäckte det och mumlande nåt om att hemsöka indiern i döden om vi dör. Hade ingen aning om att brorsan var flygrädd. Vi tar bussen in till stan och hittar ett billigt hostel runt Ermita(som guideboken förövrigt beskriver som någorlunda säkert. Skriver dom så, så vet man att man kommit till ett rough land. Me like! ) Det är en bre blandning av pimps, hoes, players, tiggare, druggies, dvärgar som försöker massera dig, gatuförsäljare beväpnade med ak4or, hustlers som möter dig och alla vill ha en del av dig. Mamma och pappa skulle blivit mörkrädda! Faaan det är detta jag gillar med att resa. Vetskapen om att du är smart nog att klara dig oavsätt vilken miljö du hamnar i. Det e en fet puls i stan. Rummet vi hittar är bland dom sunkigare jag bott i. En liten kub på max 10m2, en säng, förmodligen vita väggar på 70-talet och inga fönster. Livet e fett! Boende har ingen betydelse. Går ut för att käka och äntligen dricka lite billig öl (ca 5 kr ölen). Malaysias alkohol priser ligger nära dom svenska priserna så det e inget land att festa för mycket i om man inte har fet reskassa. Däckar hyfsat tidigt på kvällen efter att varit vakna 36timmar i sträck.

Dagen började med att vi vaknade upp 1,5 timmar efter utchecknings tiden. Inte riktigt bestämt oss vart vi ska dra än. Både jag o brorsan vill ha lite beach hangout men inte kommit överens än om vilken ö vi ska dra till. Får bli ett öråd över middagen sen så får vi se om lillebror rättar sig i ledet ;)

Props:
Tebbe – saknar dig så otroligt min älskade. Låt inte omgivningen påverka dig för mycket. Snart kommer du till paradiset och ordningen ställs till sin rätt igen.
Mackan – vet att filippinerna är ett ställe som du skulle trivas som fisken i vattnet. Planera in ett stopp här.
Anders – Sparka igång manjana Mackan och så till att vi spikar fullmoon den 9:e. Du vet att vi e the dreamteam!
Mamma och Pappa – oroa er inte. Teiders är överlevare! Ser framemot thailand med er!

Massa kärlek till er alla som är där hemma, njut av våren!
BLESS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar