fredag 24 april 2009

Its gonna be a bumpy ride!!

YES AYIA!
Eftersom ingen annan uppdaterar min blogg så är det väll rätt tidpunkt att jag gör det själv.
Just nu ligger jag i en trädkoja med massa sackosäckar som går ut över havet från vårat guesthouse. Man hör vågorna skvalpa in under och i trädkojan bredvid sitter några fillisar och lirar gitarr. Strömmen har gått på hela ön så det är massor med stearinljus runt omkring mig. Livet kunde vara svårare!
Så vad har hänt?!
Firade brors födelsedag i Manilla. Riktigt galen kväll. Vi började med att gå ut och skämma bort oss rejält med en modell dyrare middag. (Tack mamma!=) ) Fick husbandet att sjunga ”Happy birthday to You” vid vårat bord till min inte längre så unga lillebror. Han skämdes så där lagom mycket, med en strålkastare mitt i ansiktet och fullsatt resturang! Efter det bar det av till ett japanskt kareoke ställe och YES, jag sjöng. Fick tom applåder från publiken. Verkar som min asiatiska publik uppskattar min sköna stämma bättre än dom där hemma(Tebbe;) ).Fick reda på efteråt dock att det är oartigt att inte applådera efter någon har sjungit. Så kanske är det bara så att dom inte är lika skoningslösa här *ler*. Hur som helst, låtarna som blev ylade var ”I will survive”(brors förslag) och ”Stand up” med Ludacris(Mitt förslag). Personligen tyckte jag mitt förslag gick bäst eftersom vi gav dom mer än bara musik. Dans, special rörelser och en och annan YO!! mitt i allt. Tyvärr har vi inte hunnit växla födelsedagspresenter än(tatuera oss). Blir nog av i Thailand senare. Kvällen avslutas med en öl på stammis haket ihop med våran nyfunna dvärgvän Samantha.

Ny dag
Köpt en väska och flyger till Palawan Islands imorgon. En sjuk grej är att dom visiterar alla som går in på köpcentren efter vapen!! WTF?? Känns som man befinner sig i GTA spelet.
Minns inte mer från denna dag..

Ny dag igen
Missa flyget, utcheckningen och flyget därpå igen. Lyckas boka om biljetten till kraftigt sänkt pris även fast vi inte hade avbokningskydd eller dyligt.

Ännu en ny dag
Hinner med flyget, landar i Puerto Prinsess på Palawan island. Flygresan gick utan incidenter från allas sidor. Inga manjana gubbar, en lagom trött lillebror som är glad att lämna Manilla och en fullt tillsfred storebror som njuter av att nya äventyr finns runt krönet.
Hamnar på det minsta trevligaste guesthouset nånstans i stan. Mandys, skittrevlig gubbe som precis startat sin business. Vi gav han några råd om vart han kunde marknadsföra sig på nätet. Lonelyplanet forum, backpacker world mm.
Har en mysig dag och bokar resa till El Nido norr över palawan där det ska finnas riktig bra snorkling/dykning.

Its gonna be a bumpy ride! - ny dag
Åker iväg i en skåpbil med 3 rader med 3 säten i varje. I västvärlden så resonerar man ett säte per passagerare vilket jag tycker låter som ett ypperligt resonemang.. Det gör dom inte här. Ett tag tror jag vi va uppåt 15-16 personer i en 9 sätes bil. Mysigt. Efter ca 2 timmar somnar den sköna gamla 60+åriga tanten bredvid mig och använder min axel som kudde under större delen av resterande resa. Tror jag skulle ha svårt att tolerara det i vanliga fall, fast oandra sidan är dom ända som gör det hemma är alkisar så vem vet. Mormor du skulle få sova mot min axel =). Våran chafför är en historia i sig. Han lyckades köra ihjäl 1,5st hund på vägen, en brev låda och nästan en ko. Nästan sladda ner oss i diket, vilket var delvis mitt o brorsans fel för vi uppmuntrade honom att gasa lite extra i leran. Vi kom fram 3 timmar försent efter att han stannat och hälsat på sin familj, sin flickvän och större delen av hans umgänges krets på vägen till El Nido. Dom var trevliga =). Kommer in i El Nido under solnedgången vilket definitivt är en av dom vackraste platserna jag vart på hittintills i Filippinerna.
TO BE CONTINUED....!

Er Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar